Onderzoeksvaardigheden, voorjaar 2004
Leertaak 9

Data-analyse

Achtergrond

Bij kwalitatief onderzoek moet een onderzoeker vaak orde scheppen in een grote hoeveelheid gegevens, zoals documenten en letterlijke weergaven van interviews (protocollen). Door systematisch te structureren is het de bedoeling dat de onderzoeker relevante begrippen en verbanden ontdekt. Het maken van een categorieënindeling is daarbij een hulpmiddel.

We bespreken een manier om tot zo'n categorieënindeling te komen, namelijk via labeling van teksten. Het resultaat is een labelsysteem, waarin via een abstractiestap (ordening en reductie) structuur ontstaat. De uiteindelijke analyse met behulp van het labelsysteem geeft een formulering van onderzoeksbegrippen en de beantwoording van de onderzoeksvraag.

Een labelsysteem kun je zelf (met de aangegeven methode) construeren, maar je kunt ook een labelsysteem aan bestaande theorie ontlenen.

Leerdoel

Na het voltooien van deze taak kun je

Instructie

  1. Bekijk de slides over data-analyse.
  2. Formuleer een onderzoeksvraag die gaat over de reacties van betrokkenen (projectmedewerkers, artsen, patiënten) op de werkzaamheden binnen het OOID-project.
  3. Kies enkele documenten en maak een indeling van de relevante delen in fragmenten.
  4. Label de fragmenten.
  5. Reduceer en orden de labels. Motiveer je indeling kort.
  6. Beschrijf de kernlabels.

Product

Evaluatie