Beelden en digitale bewerkingen ervan zijn belangrijk voor het waarnemen van onze omgevingen. Ze worden bijv. gebruikt voor medische toepassingen, waarneming van de aarde door satellieten of voor kwaliteitscontrole in fabricage processen. Je leert beeldbewerkingsproblemen aan te pakken met behulp van algoritmen en methoden en met programmapakketten.
In staat zijn een plan van aanpak te ontwikkelen voor beeldbewerking problemen. Daarbij oog hebben voor de totale keten van beeldopname, beeldverbetering en beeldopslag tot herkenning en classificatie van relevante objecten, alsmede de interactie met het totale systeem, met bijvoorbeeld andere sensoren, aan te sturen apparaten of een menselijke operateur.
Programmapakketten, toolboxes, algoritmen en methoden voor beeldbewerking kunnen evalueren met betrekking tot hun geschiktheid voor een specifieke applicatie. Algoritmen voor beeldbewerking, zoals bijv. aangeduid in een wetenschappelijke publicatie, kunnen ontwerpen en implementeren en het gedrag van het resulterende programma kunnen meten, evalueren, documenteren en presenteren.
Zie mijn www pagina voor onderwerpen en collegestof. Omdat voor een nieuwe, meer dynamische opzet voor het college gekozen is, worden deze pagina's voortdurend aangepast.
RT2 is een semester cursus met geïntegreerde tentaminering. Zelfstudie, werken in groepsverband en presenteren zijn de belangrijkste werkvormen om de doelstelling van de cursus te bereiken. De cursus bestaat uit:
De basisopleiding Informatica is een voldoende basis voor het volgen van dit vak.
Er wordt niet vanuit gegaan dat je het vak RT1 gevolgd hebt, wel wordt dit voor studenten in de technisch gerichte
Informatica aanbevolen.
Niet-Informaticastudenten dienen een goede programmeerbekwaamheid te hebben ongeveer
overeenkomend met die na de basisopleiding Informatica.
Voor practische opdrachten is ervaring nodig in taal en systeem van het gebruikte beeldbewerkingpakket, nu is dat Windows en C++.
Ontbrekende bekwaamheden in onderdelen van de wiskunde en machinearchitectuur kunnen veelal door zelfstudie
met behulp van het aanbevolen boek of andere boeken bijgespijkerd worden. Contact met de docent is dan gewenst.
Voor Informaticastudenten is de combinatie RT1 en RT2 één van de mogelijke basissen voor het ReseachLab.
Tevens is het een voorwaarde voor veel afstudeeropdrachten bij ITT, zowel interne als externe
bij de medische faculteit en bedrijven.
RT2 kan een rol spelen bij bepaalde andere afstudeeropdrachten (en voorbereidende colleges) b.v. gebruikersinterfaces,
multi-media systemen, image databases, beeldcompressie en communicatie, etc.
Voor niet-Informaticastudenten is Beeldverwerking van belang bij het verwerken van sensor- of simulatiegegevens.
R.C. Gonzalez & R.E. Woods, Digital Image Processing, Second Edition, Prentice-Hall, ISBN 0-201-18075-8
Gewijzigd op 8 februari 2007 door Theo Schouten.