Onderzoeksvaardigheden, voorjaar 2004
Leertaak 3
Criteria voor onderzoeksvragen
Achtergrond
Een onderzoek begint met het stellen van een goede vraag.
Wanneer is een probleem een goede onderzoeksvraag? Er zijn verschillende manieren
om daartegen aan te kijken. Als leidraad in deze cursus nemen we een lijstje
criteria die de onderzoeksvraag verbinden met andere aspecten van een onderzoek:
het kennisgebied, de reden, het gewenste type antwoord en de strategie.
Leerdoel
Na het voltooien van deze taak kun je
- een onderzoeksvraag expliciteren bij een gegeven onderzoeksverslag of tekst
over onderzoeksresultaten;
- onderzoeksvragen uitwerken en valideren aan de hand van gegeven criteria.
Instructie
- Lees de puntsgewijze samenvatting (checklist) van
het college over criteria voor de formulering van onderzoeksvragen.
- Wetenschapsjournalist Hans van Maanen schrijft kritische beschouwingen over
wetenschappelijk nieuws. Lees vier voor deze leertaak gesecteerde korte teksten,
afkomstig uit de bundel Zoete koek & speculatie:
over de rafelranden van de wetenschap (Contact, Amsterdam/Antwerpen,
2004).
- Kies twee van de teksten en formuleer naar aanleiding ervan een onderzoeksvraag.
Licht deze vraag toe, met speciale aandacht voor de aspecten
- kennisgebied, keuzes en vooronderstellingen (verankering),
- domein, variabelen, scores (precisie),
- onderzoeksfunctie (functionaliteit).
- Formuleer de onderzoeksvraag bij het werkstuk dat je maakte in het kader
van de cursus Informatiearchitectuur. Licht deze vraag toe.
Product
- Onderzoeksvragen voor de twee artikelen. Uitleg aan de hand van de gegeven
aspecten.
- Onderzoeksvraag bij je eigen werkstuk.
Evaluatie
- Zijn vragen en toelichting te begrijpen voor iemand die het artikel of werkstuk
niet kent?
- Is de (eventueel stapsgewijze) inperking helder, precies, volledig en in
juiste volgorde geplaatst?
- Passen de variabelen bij het domein: zijn de variabelen eigenschappen van
de elementen van het domein?
- Bieden het gekozen domein, variabelen en scores voldoende houvast voor de
gespecificeerde onderzoeksfunctie?